Inleiding
We hechten veel belang aan jouw privacy.
Daarom behandelen we al jouw gegevens altijd vertrouwelijk en veilig. Daarbij
houden we ons aan de geldende privacywetgeving. In deze privacyverklaring
leggen we uit welke persoonsgegevens we verwerken, wat we doen met de
persoonsgegevens die we van jou ontvangen en wat je kunt doen als je nog vragen
hebt.
Ben je medewerker of solliciteer je naar een
functie binnen Mukava, dan verwijzen wij je graag naar het specifieke privacystatement voor medewerkers en het privacystatement voor sollicitanten.
Bescherming van de privacy
We hanteren een aantal principes en
uitgangspunten ten aanzien van het verzamelen en verwerken van jouw
persoonsgegevens:
1. We verwerken alleen persoonsgegevens op
basis van gerechtvaardigde verwerkingsgrondslagen. Daarnaast zorgen we dat de
verwerking netjes en op verantwoorde wijze gebeurt.
2. We verzamelen en verwerken alleen
persoonsgegevens met duidelijk omschreven doel. Daarbij streven we er in onze
werkzaamheden naar, de inbreuk op de privacy van betrokkenen en die gerelateerd
aan het doel van de verwerking, zoveel mogelijk te beperken.
3. We streven naar minimale gegevensverwerking
met juiste, actuele gegevens. Dit houdt in dat we alleen die persoonsgegevens
verwerken die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel en
ervoor zorgdragen dat deze persoonsgegevens actueel en juist blijven. Als
minder persoonsgegevens nodig zijn, dan zullen we dit nastreven.
4. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard
dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om onze taken
goed te kunnen uitoefenen of om de wettelijke verplichtingen te kunnen naleven.
5. We gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens
en behandelen deze vertrouwelijk. Daarbij zorgen we voor passende beveiliging
van deze persoonsgegevens.
6. In het geval van samenwerking met externe
partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maken
we afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen. Deze
afspraken voldoen aan de wet en worden verwerkt in een verwerkersovereenkomst.
We controleren deze afspraken.
Verzamelen van gegevens
We verzamelen op verschillende manieren
persoonsgegevens. Sommige gegevens worden door jou aangeleverd, andere worden
geautomatiseerd verzameld. Denk hierbij aan een link met de KVK voor het
verzamelen van de KVK-gegevens.
We verzamelen en verwerken jouw
persoonsgegevens voor de volgende doelen:
1. het leveren en ontwikkelen van onze
(online) diensten
2. het informeren en benaderen van onze
(potentiële) markt
3. het geven van een training of een evenement
4. het verbeteren van onze organisatie
Buiten de hieronder beschreven doelstellingen
gebruiken we jouw gegevens niet of vragen we je altijd uitdrukkelijk om
toestemming om jouw gegevens voor een bepaald specifiek niet genoemd doel te
gebruiken.
1. Het leveren en ontwikkelen van onze
(online) diensten:
Voor het gebruik van ons online-platform en/of
software sluiten wij een overeenkomst met je. In verband met deze overeenkomst
worden jouw persoonsgegevens verwerkt voor onze facturatie en klantenservice.
We verzamelen jouw (bedrijfs)naam, e-mailadres,
postadres, telefoonnummer en soortgelijke contact- en betalingsgegevens (o.a.
rekeningnummer) die nodig zijn om jouw betaling te verwerken.
Voor het dagelijks gebruik en ontwikkeling van
ons platform en onze software verzamelen we referenties zoals wachtwoorden en
soortgelijke beveiligingsinformatie die worden gebruikt voor authenticatie en
toegang tot jouw account. Wanneer je gebruik maakt van de online omgeving,
verzamelen we hierbij de volgende gegevens:
Demografische gegevens: We verzamelen
gegevens, zoals jouw landinstelling en voorkeurstaal. Deze gegevens komen
beschikbaar door het gebruik van je browser en de land-/taalinstellingen die je
toepast bij het gebruik van onze producten.
Apparaat- en verbruiksgegevens: Ten behoeve
van ondersteuning van onze dienstverlening worden communicatiegegevens
verwerkt, zoals inhoud en metadata van (e-mail) correspondentie, chatberichten,
transcripties van een gesproken bericht dat je ontvangt of een tekstbericht dat
je inspreekt, feedback en productbeoordelingen die je geschreven hebt.
Daarnaast worden gesprekken met onze medewerkers opgenomen voor opleiding van
onze medewerkers. Hierover word je vooraf geïnformeerd. We verzamelen gegevens
over jouw apparaat en hoe dit apparaat, dan wel het besturingssysteem, de
browser of de applicatie met onze producten en diensten interacteert.
We verzamelen:
Gebruiksgegevens van producten: we verzamelen
gegevens over de functies die je gebruikt en de webpagina’s die je bezoekt. Dit
doen we om bezoek aan en belangstelling voor onze pagina’s te kunnen meten en
te optimaliseren aan de hand van de resulterende statistieken.
Apparaat-, connectiviteits- en
configuratiegegevens: we verzamelen gegevens over jouw apparaat en het netwerk
dat je gebruikt om verbinding te maken met onze producten. Deze gegevens
verwerken we om ervoor te zorgen dat alleen de rechtmatige gebruikers binnen de
gebruiksvoorwaarden van onze producten en diensten gebruik kunnen maken van die
producten en diensten.
Prestatiegegevens: we verzamelen gegevens over
de prestaties van de producten en eventuele problemen die je daarmee
ondervindt. Aan de hand van deze gegevens kunnen we een diagnose uitvoeren van
problemen met de producten. Zo kunnen we onze producten verbeteren en
oplossingen ontwikkelen en aanbieden.
Foutrapporten: afhankelijk van jouw product en
instellingen kunnen foutrapporten gegevens bevatten, zoals het type of de ernst
van het probleem, details van de software of hardware die betrokken is bij een
fout, de inhoud van bestanden op het moment van optreden van een fout en
gegevens over andere software op jouw apparaat. De foutrapporten geven ons een
globaal beeld van de kwaliteit van onze oplossing en helpen ons bij het bepalen
van probleemgebieden in de broncode van onze software. Daarmee kunnen we gericht
verbeteringen uitvoeren en de producten in kwaliteit laten toenemen.
Locatiegegevens: we verzamelen gegevens over
jouw locatie. De locatiegegevens zijn onder meer een van jouw IP-adres
afgeleide locatie of gegevens die met minder precisie aangeven waar je je
bevindt, zoals op het niveau van een stad of postcode. Het doel van deze
gegevensverwerking is het kunnen beschermen van onze dienstverlening en het
toezien op rechtmatig gebruik van onze producten en diensten zoals vermeld in
de overeenkomst.
De wettelijke grondslag is dat we jouw
gegevens verwerken omdat dit nodig is om de overeenkomst die we hebben
gesloten, uit te voeren. Waar nodig wordt om je toestemming gevraagd als je
bijvoorbeeld deelneemt aan een test of gespreksopname.
2. Het informeren en benaderen van onze
(potentiële) markt
Voor marktanalyse en marketingactiviteiten
onderhouden wij individuele contacten en voeren wij, waar nodig,
marktonderzoeken uit. We gebruiken je contact- en bedrijfsgegevens om je
hiervoor te benaderen of om je bijvoorbeeld te informeren over de ontwikkelingen
in de markt.
Wij kunnen persoonlijk contact met je opnemen
via telefoon, e-mail, mailings en andere
internetkanalen. Bij het versturen van de digitale nieuwsbrief houden we
rekening met regelgeving. Wij versturen onze digitale nieuwsbrief aan onze
klanten. Andere geïnteresseerden ontvangen onze nieuwsbrief als zij daarvoor
toestemming hebben gegeven.
Als je onze website bezoekt, ongeacht of je
uiteindelijk een bestelling plaatst, ontvangen we via jouw webbrowser
persoonsgegevens die in de door ons geplaatste cookies zijn opgenomen. Je kunt
bij het bezoeken van onze site kiezen welke cookies je wilt toestaan. Deze
cookies worden gebruikt om je te herkennen bij een volgend bezoek, instellingen
op te slaan en de website te verbeteren en/of aan te passen aan jouw
persoonlijke voorkeuren. Zie ook het cookiebeleid op onze website.
Een deel van deze activiteiten gebeurt op
basis van gerechtvaardigd belang, waar nodig specifiek ondersteund door jouw
toestemming. In onze digitale nieuwsbrief geven we jou de mogelijkheid om je af
te melden voor de nieuwsbrief.
3. Het geven van een training of een evenement
Bij deelname aan trainingen en evenementen
verzamelen we jouw naam en contactgegevens zodat we je persoonlijk kunnen
benaderen en informeren over de status van jouw registratie. De wettelijke
grondslag hiervoor is dat dit noodzakelijk is voor het uitvoeren van de
opdracht/overeenkomst met jou dan wel de organisatie die jou opgegeven heeft.
4. Het verbeteren van onze organisatie
Er vinden intern bij Mukava verschillende
kwaliteitstoetsen plaats. Bij deze onderzoeken kunnen ook jouw persoonsgegevens
betrokken zijn. Denk hierbij aan ISO-certificeringsonderzoeken, de
accountantscontrole van onze organisatie of onderzoeken van toezichthouders
zoals de Autoriteit Persoonsgegevens. De uitvoering vindt plaats op basis van
gerechtvaardigd belang om de kwaliteit van onze werkzaamheden te waarborgen,
wat ten goede komt aan onze gebruikers en ten behoeve van wettelijke
verplichtingen (accountantscontrole, toezichthouders).
Daarnaast verwerken wij je gegevens bij het
afhandelen van klachten met betrekking tot onze werkzaamheden en bezwaren tegen
door ons genomen besluiten op basis van gerechtvaardigd belang.
Beveiliging van jouw gegevens
We hebben technische en organisatorische
maatregelen getroffen om te waarborgen dat jouw gegevens bij ons adequaat
beveiligd zijn. Periodiek beoordelen we of deze maatregelen nog voldoen. Indien
nodig nemen we actie om ons beveiligingsniveau te verbeteren. We zorgen dat
medewerkers die toegang hebben tot je gegevens, deze alleen gebruiken voor het
doel waarmee je ze hebt gedeeld. Dit geldt ook voor eventuele hostingpartijen
en/of andere uitbestedingspartners. Wij vereisen van hen dezelfde
beveiligingsnormen.
Samenwerking met andere partijen
We maken gebruik van verwerkers om onze
diensten te kunnen leveren. Met deze verwerkers hebben we afspraken om jouw
privacy-rechten te waarborgen vastgelegd in een verwerkersovereenkomst. Wanneer
onderaannemers buiten de Europese Economische Ruimte (EER) zijn gevestigd,
maken we gebruik van de voorgeschreven EU Model Standard Contractual
Clauses. De belangrijkste externe partijen zijn:
1.
Microsoft Corporation (Gevestigd in
Dublin. Datacenter in Nederland, back-up in Ierland): leverancier van de
kantoorautomatisering en het Azure platform.
2.
Auth0 (Gevestigd in de Verenigde
Staten (Washington). Data-opslag in Duitsland,
back-up in Ierland): verzorgt de authenticatie voor het inloggen op het online-platform.
3.
Trustpilot: voor het plaatsen van
klantreviews.
4.
Ariqt
Solutions Private Limited (Gevestigd in India): levering van IT professionals
op afstand voor development, testen en beheer.
Een complete lijst kun je aanvragen via
privacy@mukava.nl.
Wij verkopen en delen je (persoons)gegevens
niet aan/met derden zonder je toestemming, behalve wanneer we hiertoe door een
rechtbank verplicht worden.
Inzage en wijzigen van jouw gegevens
Als je vragen of opmerkingen hebt over de
gegevens die wij van je hebben, kun je contact met ons opnemen via de
contactgegevens die onderaan deze privacyverklaring zijn opgenomen. We vragen
wel of je je kunt identificeren, zodat we zeker weten dat we de juiste gegevens
laten zien, veranderen, verwijderen of overdragen. We willen niet alleen jouw
privacy beschermen, maar ook die van anderen.
Je hebt de volgende rechten:
· Uitleg
krijgen over welke persoonsgegevens we van je hebben en wat wij daarmee doen.
· Inzage
krijgen in de persoonsgegevens die we van je hebben.
· Het
(laten) verbeteren van fouten in de persoonsgegevens die we van je hebben.
· Het
laten verwijderen van persoonsgegevens die we van je hebben.
· Het
intrekken van jouw toestemming voor het gebruik van je persoonsgegevens
waarvoor we eerder jouw uitdrukkelijke toestemming hebben ontvangen.
· Bezwaar
maken tegen een bepaald gebruik van de persoonsgegevens die we van je hebben.
· Het
laten overdragen van je persoonsgegevens naar een andere organisatie.
We informeren je binnen een maand na ontvangst
van jouw verzoek tot uitoefening van één van de voornoemde rechten. Daarbij
geven we aan of we wel of niet gevolg gaan geven aan jouw verzoek. Indien dit
in verband met het verzoek noodzakelijk is, kunnen we de reactietermijn van een
maand verlengen. We zullen in dat geval binnen één maand aan je kenbaar maken
binnen welke termijn alsnog gereageerd wordt. Het uitoefenen van het/de
recht(en) door jou is in beginsel kosteloos.
Waar verwerken wij de gegevens
We streven ernaar om de verwerking van uw
persoonsgegevens binnen de Europese Economische Ruimte (EER) te laten
plaatsvinden. Mochten je gegevens toch buiten de EER verwerkt worden dan
controleren wij periodiek of de leverancier aan de Europese privacywetgeving
voldoet.
Bewaren van gegevens
We bewaren persoonsgegevens die we verwerken
niet langer dan noodzakelijk is voor het doel van de verwerking dan wel op
grond van relevante wet- en regelgeving is vereist. De belangrijkste zijn:
Administratieve gegevens worden 7 jaar bewaard. Persoonsgegevens van ex-klanten
worden 2 jaar vanaf opzegdatum bewaard. E-mailadressen voor het ontvangen van
onze digitale nieuwsbrief worden 12 maanden bewaard nadat je je hebt afgemeld.
Voor de bewaartermijn van de gegevens die
beschikbaar komen bij het bezoeken van onze website verwijzen wij naar het
cookiestatement dat op onze website is gepubliceerd.
Meldingsplicht datalekken
We moeten ons houden aan de meldingsplicht bij
datalekken. Indien persoonsgegevens worden gemist of verloren, dan melden we
dit bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Gaat het om een datalek
van persoonsgegevens van jouw klanten, dan nemen we rechtstreeks contact met je
op.
Klachten
Wij hebben een Functionaris
Gegevensbescherming aangesteld. Deze houdt toezicht op de toepassing en
naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als je vindt
dat we je niet op de juiste manier helpen, kun je een klacht bij haar indienen
via privacy@mukava.nl. Zij zal de klacht in behandeling nemen en de uitkomsten
aan je doorgeven en/of met je bespreken. Ben je alsnog van mening dat we je
niet op de juiste manier helpen, dan kun je een klacht hierover indienen bij de
Autoriteit Persoonsgegevens. Dit is de instantie die toezicht houdt op de
naleving van de geldende privacywetgeving in Nederland. Op
www.autoriteitpersoonsgegevens.nl lees je hoe je een klacht kunt indienen.
Contact
Heb je vragen over deze verklaring? Neem dan
contact op via privacy@mukava.nl.
Wijziging privacyverklaring
We houden ons aan de steeds veranderde
wetgeving. Het kan daarom voorkomen dat we de privacyverklaring van tijd tot
tijd wijzigen. Wijzigingen zullen op deze pagina worden gepubliceerd. Bij
belangrijke wijzigingen zullen wij de gewijzigde privacyverklaring tijdig via
een nieuwsbericht aan u bekendmaken.
Mukava Development
Bukakkers 20
7811 KZ Emmen
privacy@mukava.nl